Youri van Lieshout overleden

Op 1 maart is Youri van Lieshout overleden op 17 jarige leeftijd. Youri vocht al enige tijd tegen een zeldzame vorm van kanker en heeft deze ‘oneerlijke’ strijd helaas verloren. De prachtige vijver in de achtertuin van het ouderlijk huis, staat symbool voor Youri. Zijn grootste passie was vissen en dat heeft dat heeft in deze vijver tot het laatst kunnen doen en altijd met die grote glimlach op zijn gezicht. Zijn doorzettingsvermogen en het ‘nooit klagen’ hoorde bij Youri en wat kunnen wij allen daar veel van leren.

In december kwamen we voor het eerst in contact met Youri van Lieshout. Hij wilde dolgraag een vijver in de achtertuin omdat hij bang was dat hij niet meer kon vissen als de ziekte hem zou weerhouden om naar zijn visplekje te gaan. Youri was duidelijk: de vijver moest groot worden en er moest van allerlei soorten witvis in komen.

Met veel vrijwilligers aan de slag gegaan en met groot materiaal de enorme hoeveelheid zand weg gehaald. Op 12 januari kwam de bodem in de vijver en op zaterdag 13 januari was de vijver gevuld in de achtertuin. Beplanting was al aangebracht rondom de vijver en ook was er al begonnen met een grote houten vlonder. Speciale karpers uit België werden er losgelaten in de vijver en ook de nieuwe eikenhouten tuinbank was nog op tijd.

Maar je kon er niet meer van genieten Youri, jij bleef enorm dapper, maar je lichaam wilde gewoon niet meer. Nog steeds niet zeuren en op 1 maart moest je de mensen van wie je zo hield achterlaten. Al die prachtige mensen die wij van Stichting Zorgeloos Kind hebben mogen leren kennen: je ouders, zusje en broertje, je oom en tante, maar ook je opa, die keihard gewerkt heeft bij de aanleg van de vijver, Je vrienden en vriendinnen en je schoolgenootjes, het zijn er te veel om op te noemen. Maar we mochten al deze mensen leren kennen door jou Youri, jij die mij haarfijn kon uitleggen hoe het werkte met vissen en als ik vroeg of je pijn had dan zei je: het gaat wel als ik even rustig aan doe. Jij die mij ook over je teleurstelling vertelde dat je niet meer mocht afrijden door de morfine die je nodig had. Youri je was een heel bijzonder mens en uiteraard gaan we de vijver nog helemaal afmaken, er moet nog verlichting aangelegd worden, welke je nog niet hebt zien branden, maar 100% zeker weten dat dit gaat gebeuren. Zodat je familie altijd met trots kan zeggen: dit is en blijft de vijver van Youri.

Youri en familie, bedankt voor alles.