Lang weekend Efteling met Stichting Zorgeloos Kind

Na ruim 1.5 jaar was het weer zover: Op reis met Stichting Zorgeloos Kind. Met een grote groep gezinnen op reis is al jaren wel 1 van de hoogtepunten van de stichting. 3 volle dagen Efteling en wat hebben wij van al deze gezinnen genoten. Prachtig weer, lachende gezichten en ontspannen ouders is in hele korte bewoordingen zoals wij dit weekend hebben ervaren. Voor veel gezinnen was het weer een aangenaam uitje na een lange corona-periode en tijd van ellende in de verschillende ziekenhuizen.

Dag 1) Op de vrijdagochtend kwamen de gezinnen al aan in het Efteling Hotel in Kaatsheuvel. Zo konden ze direct het park om te genieten van de vele attracties. In de loop van de ochtend kwamen steeds meer en meer gezinnen aan en begon het al een grote groep te worden. Om 2 uur was het welkomstwoord in een grote zaal in het Efteling hotel. De zaal zat echt helemaal vol met gezinnen en zij kregen een korte uitleg over het weekend en tevens werd er een kort verhaal verteld over de werkzaamheden van Stichting Zorgeloos Kind. Na een lekker gebakje en drinken konden de gezinnen de spullen op de kamer zetten in het Hotel om zo weer snel het park in te gaan

Om 5 uur gingen we met de hele groep naar de Ravelijn show om aansluitend in het restaurant daar te genieten van het diner. Lekker eten en drinken en langzaam werden de oogjes van de kinderen kleiner en kleiner en moest de batterij opgeladen worden door een goede slaap op één van de mooie kamers van het hotel.

Dag 2) Veel gezinnen waren de volgende morgen al vroeg aangeschoven voor het ontbijt om zo om half 10 direct het park op te kunnen. Het eerste half uur is het park namelijk alleen geopend voor de bezoekers van Efteling Hotel en zo kunnen ze in korte tijd veel attracties afwerken. Alle gezinnen waren voorzien van zogenaamde ‘Eftelingpasjes’. Hierop konden ze op het park lunchen, koffie drinken en/of leuke souvenirs kopen.

Sommige kinderen moesten even tussen de middag kort slapen op de kamer in het hotel om zo weer voldoende energie te hebben voor de volgende shift op het park. Het Efteling hotel is op 3 minuten lopen van de entree van het park, dus is het kleine moeite om even terug te gaan voor een slaapje of het nemen van bepaalde medicatie.

Tegen de avond hadden we nog even een mooi plekje opgezocht voor de groepsfoto om zo daarna richting het diner te gaan in het Efteling Hotel. Het diner was echt fantastisch en ouders en kinderen genoten zichtbaar van alle lekkere dingen. Na het diner gingen de meeste gezinnen van de rust genieten en was dag 2 van de Eftelingreis ten einde.

Dag 3) Ook nu waren veel gezinnen al vroeg op voor het ontbijt om direct het park op te kunnen. Het weer was ook de derde dag weer helemaal fantastisch en overal op het park kwamen we de gezinnen tegen. Tussen 12 en 3 uur gingen de meeste gezinnen terug naar het Hotel om zo de reis naar huis terug te maken. Een paar gezinnen bleven echt tot het bittere eind om te genieten van het mooie park.

Na een vervelende tijd door de pandemie, zijn we ontzettend blij dat de reis weer door heeft kunnen gaan. En ja er moesten extra maatregelen worden genomen en dagelijks moest de QR-code overlegd worden , maar niemand heeft hier enige hinder van ondervonden. Wij hebben weer heel veel gezinnen leren kennen die bezig zijn met een harde en vaak oneerlijke strijd. Gezinnen waarvoor wij een diepe buiging maken omdat ze ondanks alle ellende nog steeds positief blijven. Daarnaast zien wij ook telkens weer hoe vrolijk en optimistisch de zieke kinderen zelf zijn. Wij ‘grote en volwassen mensen’ mogen een voorbeeld nemen aan deze kinderen. Wat kunnen wij dan veel van ze leren.

Het was weer een onvergetelijk weekend en we gaan weer hard aan het werk om volgende jaar weer een reis te kunnen maken!