1e deel visvijver Youri van Lieshout gereed

Soms krijgen we van Stichting Zorgeloos Kind aanvragen, waarvan wij denken: Oei hoe gaan we dat aanpakken. Wij kregen van het Prinses Maxima Centrum de vraag of wij iets konden betekenen in de aanleg van een enorme visvijver voor de zieke Youri. In December zijn we bij Youri thuis gaan kijken en hebben we een aantal zaken doorgesproken. Er moest een vijver komen van 36 x 36 meter in achtertuin, waar Youri zijn hobby kan blijven uitvoeren, ook als hij binnenkort net meer weg kan met zijn visspullen. En nu een kleine 4 weken later ligt er een enorme vijver in de tuin van Youri en zijn glimlach afgelopen weekend toen hij de eerste emmer water in de vijver kon gooien, sprak boekdelen.

Ja als je net 17 jaar bent en je krijgt te horen dat ze je niet meer kunnen helpen, dan is dat een bericht dat je als persoon en familie natuurlijk niet wilt horen. Youri van Lieshout is een jongen met een hele grote passie en die passie is vissen. Het liefst zit hij de hele dag met de hengel in zijn hand en doet hij mee aan grote wedstrijden in heel Nederland. Deze droom en passie is natuurlijk wreed verstoord door een zeldzame vorm van kanker, die niet meer te genezen is.

Youri zeurt niet, Youri piept niet, Youri is alleen maar bang dat hij binnenkort niet meer kan vissen en zo ontstond de wens van een grote visvijver in achtertuin. En dan moet alles snel gaan: veel bellen naar vijverbouwers en bijna overal hetzelfde verhaal: Ja dat wordt moeilijk in de winter, het is te nat enz. enz. Oké dan moeten we zelf maar overal informatie inwinnen en zo is het project gestart.

Schuurtjes afbreken en tuin kaal maken is gelijkt gestart door familie van Youri (Opa) en daarna werd er met groot materiaal een enorm gat gegraven in de tuin. Verder moesten er zaken worden geregeld met de gemeente en brandweer en ook werd er gezocht naar een bedrijf wat snel kon helpen met vijverfolie. De Folie werd geleverd in week 2 en zo konden we eind week 2 beginnen met het aanbrengen van ongeveer 1600 M2 vijverfolie. Met heel veel vrijwilligers deze zware klus geklaard. Gelijk was daar Brandweer Someren om in 2 dagen deze enorme vijver te vullen en zo is het eerste deel van dit ‘enorme’ project geslaagd. Natuurlijk moeten er nog vissen in en moet de vijver worden afgewerkt. Verder moet er nog een steiger komen waarop Youri heerlijk kan zitten, maar de basis is gelegd.

Uiteraard houden we jullie op de hoogte omtrent de verdere ontwikkelingen en het beoogde eindresultaat.

Speciale dank aan:

Munsters BV Loonbedrijf Deurne
XXL Stunt Barneveld
Funghi Farms Lierop
Stichting Make a Wish
Kraanverhuur van Elst Geldrop
Brandweer Someren
Gemeente Someren
En verder de enorme groep vrijwilligers die heeft geholpen en speciaal de Opa van Youri, met zijn enorme inzet.

Bekijk hieronder de video van Hart van Nederland over de visvijver van Youri: